Dodjela koncesija ubrzala bi gradnju autoputa na Koridoru 5c

Objavljeno prije 2 mjeseca

Finansiranje izgradnje autocesta od akciza na gorivo najjeftiniji je model ulaganja u infrastrukturu. No, Bosna i Hercegovina ne može sebi priuštiti ni ovaj model, uprkos pritiscima međunarodnih finansijskih institucija koje žele osigurati višemilionske kredite.

Bosna i Hercegovina je prije deset godina mogla dati koncesiju na kompletan Koridor 5c, bilo je zainteresovanih, urađena je studija. No, ideja je izdahnula jer su nadležnosti države prenesene na entitete, tačnije, formirane su Autoceste u oba entiteta.

Na čelu Vijeća ministara tad je bio Adnan Terzić, koji je, paradoksalno, sad direktor Autocesta Federacije. Kaže, ideja je tad bila isplativa, danas je BiH prezadužena i ima 900 miliona eura kredita koji milioni od akciza na gorivo ne mogu pokriti. “Dosad je u Koridor 5c uloženo oko milijardu i 500 miliona maraka”, navodi on.

Novac uložen, a sve vlasti ukupno dosad izgradile su trećinu od planiranih 337 kilometara. Rok za izgradnju je 2020., a da bi se to postiglo mogla bi nas spasiti dodjela koncesija jer bismo do tog roka uradili ono što nismo uspjeli za proteklu deceniju. To je ideja koju podržava državni ministar komunikacija i saobraćaja Ismir Jusko. Tvrdi, Koridor 5c je samofinasirajući, a investitori čekaju u redu.

“Sjedio sam prije deset dana s direktorom kompanije China Energy, s predstavnicima kompanija iz Turske, Italije, Amerike. Svaka od tih kompnija ponaosob je spremna finasirati rad na Koridoru 5c”, ističe Jusko.

Pitanje je da li su te kompanije spremne razgovarati s entitetima, jer je raspisivanje međunarodnog tendera isključivo njihova nadležnost. Zašto nema niti jedne koncesije – u entitetskim ministarstvima kažu: nema investitora koji ispunjavaju uslove. Entiteti, pak, mogu pregovarati o eventualnoj koncesiji, no država se, ipak, pita.

“Nažalost, imamo različite nivoe vlasti i ne možemo sami donositi odluke. Mnoge druge stvari moraju proći kroz Parlament i Vijeće ministara, a tu imamo prilične opstrukcije”, kaže ministar saobraćaja i veza RS-a Neđo Trninić.

Priča o opstrukcijma i nadležnostima može se zauvijek vrtjeti u krug. Tako imamo Komisiju za koncesije BiH koja dosad nije imala nijedan zahtjev u proteklih 15 godina. Komisija je regulatorno tijelo, a koncesiju dodjeljuje Vijeće ministara i ministarstva uz odobrenje Parlamenta BiH.

“Nemamo jedinstveni registar koncesija. Nigdje ne možete doći do podataka koliko je bilo koncesija i pod kojim uslovima u BiH. To je antipolitika koncesionarstva”, ističe predsjednik Komisija za koncesije BiH Hamed Mešanović.

U BiH ima 14 institucija za koncesije koje plaćaju građani. Umjesto na autoputeve, koncesije se daju na prirodne resurse. Posebno u entitetima. Te resurse uskoro neće niko ni vidjeti, ako se ne promijeni nešto na karti panevropskog projekta, teško da će nam iko doći zakrpljenim cestama i autoputevima kojih nema.