6.2 C
Zenica
More

    Ukupno podjela

    Zenica
    clear sky
    6.2 ° C
    6.2 °
    6.2 °
    72 %
    0.3kmh
    8 %
    pon
    6 °
    uto
    15 °
    sri
    13 °
    čet
    15 °
    pet
    17 °

    Može li inspekcija spriječiti divljanje cijena goriva?

    Može li inspekcija spriječiti divljanje cijena goriva?

    Građani BiH plaćaju skuplje cijene goriva uslijed početka primjene izmjena Zakona o akcizama, ali umjesto da se cijene povećaju maksimalno za 15 feninga akcize plus PDV kako je najavljeno, naftaši su odlučili iskoristiti priliku i dodatno zaraditi.

    Kako je Faktor jučer izvijestio, na tržištu je prisutno niz anomalija. Kao prvo, cijene dizela i benzina su prije mjesec dana u BiH bile oko 1,90 KM. Povećanje od 18 feninga (15 feninga akcize plus PDV) bi značilo da građani trebaju platiti maksimalno 2,08 KM po litri goriva. Umjesto toga, građani FBiH plaćaju i do 2,21 KM po litri goriva.

    Drugo, u različitim dijelovima FBiH, kao i u različitim dijelovima gradova poput Sarajeva, dolazi do razlike u cijenama. Cijena uz glavnu gradsku saobraćajnicu je 2,16 KM po litri dok je na naprimjer na pumpama na izlazu iz Vogošće i Hotonju cijena 2,21 KM. Treće, na tržištu je evidentan i kartelski dogovor pojedinih pumpi. Tako ćete na pumpama u vlasništvu Energopetrola, INA-e, Petrola, Hife-Oil i Gazproma uz glavnu gradsku saobraćajnicu u Sarajevu za jedan litar dizela i benzina platiti 2,16 KM.

    Glavni federalni tržišni inspektor Elmir Ramić za Faktor pojašnjava da što se tiče cijena goriva, inspekcija može isključivo kontrolisati da li su ispoštovane procedure dostave obavještenja ministarstvu o promjeni cijene, te da li je cijena istaknuta na vidnom mjestu, a svi ostali detalji oko cijene goriva su stvar slobodnog tržišta. Ističe i da je izuzetno teško dokazati da se radi o dogovornoj promjeni cijena, odnosno zakonski zabranjenom kartelskom dogovoru.

    Iz Odsjeka za cijene Federalnog ministarstva trgovine kojem prometnici naftnim derivatima podnose zahtjeve za promjenom cijene su nam kazali da cijenu goriva određuje ponuda i potražnja na tržištu.

    “Cijena je sada rasla zbog akciza i većina je povećala cijenu za taj iznos, a neko čak i za više a neko i manje. Međutim, sad već ima par firmi koje vraćaju cijene, prenaglili su pa vraćaju na niže cijene. Jer neće ni oni moći prodati robu ako druge firme imaju nižu cijenu. Oni nisu ipak željeli ići sebi na štetu jer će svakako to državi morati platiti na poseban račun”, pojašnjavaju Faktoru iz Ministarstva.

    Ističu da su neki naftaši povećali cijenu i prije samog stupanja na snagu izmjena Zakona o akcizama, a nakon toga su povećali još malo.

    Što se tiče pojave da u pojedinim dijelovima Sarajeva, ali i drugih gradova, dolazi do razlike u cijenama na različitim prodajnim mjestima iste firme, to se dešava iz razloga što distributeri cijene određuju posebno za svako prodajno mjesto.

    “Gledaju gdje se više toči, gdje ima veći interes za korekcijom cijene. Recimo ove velike firme s puno prodajnih mjesta mogu kalkulisati, negdje podići, negdje spustiti. A ovi mali nemaju izbora, samo gledaju okruženje. Nama firme dostavljaju zahtjeve za korekcijom cijene po svakom prodajnom mjestu. Svako prodajno mjesto može imati različitu cijenu i to je ono što mi gledamo da se poštuje”, zaključuju iz Ministarstva.

    Drugim riječima, građani su ostavljeni na milost i nemilost distributerima nafte koji cijenu goriva povećaju na mjestima gdje se prodaje iznad prosjeka. Također, očigledan kartelski dogovor cijena ostaje bez adekvatnog odgovora države koja samo može gledati kako naftaši povećanje akciza zloupotrebljavaju za dodatno bogaćenje.

    Građani BiH plaćaju skuplje cijene goriva uslijed početka primjene izmjena Zakona o akcizama, ali umjesto da se cijene povećaju maksimalno za 15 feninga akcize plus PDV kako je najavljeno, naftaši su odlučili iskoristiti priliku i dodatno zaraditi.

    Kako je Faktor jučer izvijestio, na tržištu je prisutno niz anomalija. Kao prvo, cijene dizela i benzina su prije mjesec dana u BiH bile oko 1,90 KM. Povećanje od 18 feninga (15 feninga akcize plus PDV) bi značilo da građani trebaju platiti maksimalno 2,08 KM po litri goriva. Umjesto toga, građani FBiH plaćaju i do 2,21 KM po litri goriva.

    Drugo, u različitim dijelovima FBiH, kao i u različitim dijelovima gradova poput Sarajeva, dolazi do razlike u cijenama. Cijena uz glavnu gradsku saobraćajnicu je 2,16 KM po litri dok je na naprimjer na pumpama na izlazu iz Vogošće i Hotonju cijena 2,21 KM. Treće, na tržištu je evidentan i kartelski dogovor pojedinih pumpi. Tako ćete na pumpama u vlasništvu Energopetrola, INA-e, Petrola, Hife-Oil i Gazproma uz glavnu gradsku saobraćajnicu u Sarajevu za jedan litar dizela i benzina platiti 2,16 KM.

    Glavni federalni tržišni inspektor Elmir Ramić za Faktor pojašnjava da što se tiče cijena goriva, inspekcija može isključivo kontrolisati da li su ispoštovane procedure dostave obavještenja ministarstvu o promjeni cijene, te da li je cijena istaknuta na vidnom mjestu, a svi ostali detalji oko cijene goriva su stvar slobodnog tržišta. Ističe i da je izuzetno teško dokazati da se radi o dogovornoj promjeni cijena, odnosno zakonski zabranjenom kartelskom dogovoru.

    Iz Odsjeka za cijene Federalnog ministarstva trgovine kojem prometnici naftnim derivatima podnose zahtjeve za promjenom cijene su nam kazali da cijenu goriva određuje ponuda i potražnja na tržištu.

    “Cijena je sada rasla zbog akciza i većina je povećala cijenu za taj iznos, a neko čak i za više a neko i manje. Međutim, sad već ima par firmi koje vraćaju cijene, prenaglili su pa vraćaju na niže cijene. Jer neće ni oni moći prodati robu ako druge firme imaju nižu cijenu. Oni nisu ipak željeli ići sebi na štetu jer će svakako to državi morati platiti na poseban račun”, pojašnjavaju Faktoru iz Ministarstva.

    Ističu da su neki naftaši povećali cijenu i prije samog stupanja na snagu izmjena Zakona o akcizama, a nakon toga su povećali još malo.

    Što se tiče pojave da u pojedinim dijelovima Sarajeva, ali i drugih gradova, dolazi do razlike u cijenama na različitim prodajnim mjestima iste firme, to se dešava iz razloga što distributeri cijene određuju posebno za svako prodajno mjesto.

    “Gledaju gdje se više toči, gdje ima veći interes za korekcijom cijene. Recimo ove velike firme s puno prodajnih mjesta mogu kalkulisati, negdje podići, negdje spustiti. A ovi mali nemaju izbora, samo gledaju okruženje. Nama firme dostavljaju zahtjeve za korekcijom cijene po svakom prodajnom mjestu. Svako prodajno mjesto može imati različitu cijenu i to je ono što mi gledamo da se poštuje”, zaključuju iz Ministarstva.

    Drugim riječima, građani su ostavljeni na milost i nemilost distributerima nafte koji cijenu goriva povećaju na mjestima gdje se prodaje iznad prosjeka. Također, očigledan kartelski dogovor cijena ostaje bez adekvatnog odgovora države koja samo može gledati kako naftaši povećanje akciza zloupotrebljavaju za dodatno bogaćenje.

    Posljednje objavljeno