8.8 C
Zenica
More

    Ukupno podjela

    Posljednje objavljeno

    Vijeće ministara donijelo odluku zbog koje će poskupjeti gorivo u BiH

    Vijeće ministara donijelo odluku zbog koje će poskupjeti gorivo u BiH

    Pravilnik o markiranju goriva, koji predviđa praćenje uvoza i trgovine goriva po uzoru na Srbiju, usvojen je na sjednici Vijeća ministara. Stručnjaci godinama upozoravaju kako je markiranje opasan proces, zbog kojeg će gorivo poskupjeti, a sam tekst pravilnika otkriva da takva kontrola ne postoji u zemljama Evropske unije.

    Nakon dvije godine rasprava i povlačenja sa dnevnog reda, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine usvojilo je Prijedlog pravilnika o sistemu obaveznog označavanja (markiranja) tečnih naftnih goriva, potvrdio je Zukan Helez, ministar za odbranu.

    Ovom odlukom, BiH će dobiti sistem markiranja goriva koji predviđa označavanje bezolovnih motornih benzina i dizel goriva jedinstvenim tečnim markerom, po uzoru na sistem koji postoji u Srbiji.

    Helez je za Detektor kazao da je Pravilnik značajno izmijenjen, bez preciziranja tačnih izmjena. Prema informacijama iz Vijeća ministara, prijedlog Pravilnika izmijenjen je na sjednici tako da su korigovana dva člana – oni koji se odnose na definisanje markera koji će biti korišten i izbor kompanije koja će vršiti markiranje. Ugovor sa izabranom kompanijom neće biti potpisan na deset, kako je prvobitno planirano, nego na pet godina.

    Detektor je ranije otkrio da ovakav sistem ne postoji u nijednoj zemlji Evropske unije, te da ga trenutno jedino provodi Srbija, u kojoj je testiranje i uvođenje sistema pomogao ruski “Gazprom”, što je dovelo do poskupljenja goriva.

    Reakcije i prethodne rasprave

    Sam Pravilnik i proces markiranja goriva bili su predmet brojnih rasprava. Usvajanje odluke odgađano je u maju 2023. godine zbog istraživanja Detektora, a Zukan Helez tada je potvrdio da su sporne tačke iz istraživanja bile tema sjednica.

    Dodao je da je istraživanje “pokazalo stvarno stanje i doprinijelo da se odluka odgodi i uspostave ekspertski timovi koji će eliminisati dijelove štetne i problematične za državu”.

    Sedam mjeseci kasnije, problematični dijelovi odluke su izmijenjeni i odluka je usvojena. Tada je odlučeno da će o pravilniku odlučivati cijelo Vijeće ministara, a ne samo ministar Staša Košarac, kako je ranijom odlukom bilo predviđeno.

    Tekst Pravilnika predviđa da će svi dobavljači tečnih naftnih goriva biti dužni markirati gorivo i obezbijediti dokaze o tome.

    Za te svrhe morat će potpisati ugovor sa organizacijom koja vrši markiranje i snositi troškove postupka i terenske kontrole prema cjenovniku koji odobri Ministarstvo za vanjsku trgovinu i ekonomske odnose.

    Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata Federacije, izjavio je: “Kad dođe do zastoja na graničnim prelazima i energetske krize sve će biti samo rečeno. Mišljenje struke nije uvaženo i vrijeme će pokazati da li je ovaj pravilnik provodiv. A troškovni aspekt da ni ne spominjemo, jer nije definiran pravilnikom.”

    Bošković napominje da je markiranje neprihvatljivo i sa sigurnosnog aspekta, jer se gorivo planira markirati na graničnim prelazima, što je u suprotnosti sa zakonima o zaštiti od požara i eksplozije.

    “Dnevno imamo 300 cisterni na Bijači. Kad dodamo cisterne koje iz Ploča idu za Srbiju i Crnu Goru, broj je još veći. Svaka cisterna ima četiri do šest komora – to je 1.200 do 1.800 komora za markiranje. Kako se to može napraviti u 24 sata, ja ne znam”, rekao je Bošković.

    On upozorava i da Pravilnik ima manjkavosti, jer nije definisano kako će se markirati cisterne sa ekološkim donjim punjenjem i željezničke isporuke pod visokim naponom.

    Kazne i godišnje korekcije cijena

    Pravilnik predviđa mogućnost godišnjeg korigiranja cijene markiranja u skladu sa inflacijom, kao i kazne za nepoštivanje:

    • 20.000 KM za dobavljače koji ne izvrše markiranje,
    • 5.000 KM za odgovorno lice,
    • 40.000 KM u slučaju ponavljanja prekršaja,
    • oduzimanje dozvole za rad nakon trećeg ponavljanja.

    Kazne su predviđene i za organizaciju koja vrši markiranje ukoliko izda netačan izvještaj ili potvrdu bez stvarnog izvršenja postupka.

    U dokumentaciji iz resornog ministarstva navodi se da su razlozi za donošenje pravilnika postojanje crnog tržišta goriva, gubici u budžetu i nenaplaćeni porezi.

    Istaknuto je da će markiranje “spriječiti stavljanje nekvalitetnih goriva na tržište, povećati poreske prihode, stvoriti jednake tržišne uslove, smanjiti emisije gasova i povećati povjerenje potrošača u kvalitet goriva”.

    Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.

    Pravilnik o markiranju goriva, koji predviđa praćenje uvoza i trgovine goriva po uzoru na Srbiju, usvojen je na sjednici Vijeća ministara. Stručnjaci godinama upozoravaju kako je markiranje opasan proces, zbog kojeg će gorivo poskupjeti, a sam tekst pravilnika otkriva da takva kontrola ne postoji u zemljama Evropske unije.

    Nakon dvije godine rasprava i povlačenja sa dnevnog reda, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine usvojilo je Prijedlog pravilnika o sistemu obaveznog označavanja (markiranja) tečnih naftnih goriva, potvrdio je Zukan Helez, ministar za odbranu.

    Ovom odlukom, BiH će dobiti sistem markiranja goriva koji predviđa označavanje bezolovnih motornih benzina i dizel goriva jedinstvenim tečnim markerom, po uzoru na sistem koji postoji u Srbiji.

    Helez je za Detektor kazao da je Pravilnik značajno izmijenjen, bez preciziranja tačnih izmjena. Prema informacijama iz Vijeća ministara, prijedlog Pravilnika izmijenjen je na sjednici tako da su korigovana dva člana – oni koji se odnose na definisanje markera koji će biti korišten i izbor kompanije koja će vršiti markiranje. Ugovor sa izabranom kompanijom neće biti potpisan na deset, kako je prvobitno planirano, nego na pet godina.

    Detektor je ranije otkrio da ovakav sistem ne postoji u nijednoj zemlji Evropske unije, te da ga trenutno jedino provodi Srbija, u kojoj je testiranje i uvođenje sistema pomogao ruski “Gazprom”, što je dovelo do poskupljenja goriva.

    Reakcije i prethodne rasprave

    Sam Pravilnik i proces markiranja goriva bili su predmet brojnih rasprava. Usvajanje odluke odgađano je u maju 2023. godine zbog istraživanja Detektora, a Zukan Helez tada je potvrdio da su sporne tačke iz istraživanja bile tema sjednica.

    Dodao je da je istraživanje “pokazalo stvarno stanje i doprinijelo da se odluka odgodi i uspostave ekspertski timovi koji će eliminisati dijelove štetne i problematične za državu”.

    Sedam mjeseci kasnije, problematični dijelovi odluke su izmijenjeni i odluka je usvojena. Tada je odlučeno da će o pravilniku odlučivati cijelo Vijeće ministara, a ne samo ministar Staša Košarac, kako je ranijom odlukom bilo predviđeno.

    Tekst Pravilnika predviđa da će svi dobavljači tečnih naftnih goriva biti dužni markirati gorivo i obezbijediti dokaze o tome.

    Za te svrhe morat će potpisati ugovor sa organizacijom koja vrši markiranje i snositi troškove postupka i terenske kontrole prema cjenovniku koji odobri Ministarstvo za vanjsku trgovinu i ekonomske odnose.

    Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata Federacije, izjavio je: “Kad dođe do zastoja na graničnim prelazima i energetske krize sve će biti samo rečeno. Mišljenje struke nije uvaženo i vrijeme će pokazati da li je ovaj pravilnik provodiv. A troškovni aspekt da ni ne spominjemo, jer nije definiran pravilnikom.”

    Bošković napominje da je markiranje neprihvatljivo i sa sigurnosnog aspekta, jer se gorivo planira markirati na graničnim prelazima, što je u suprotnosti sa zakonima o zaštiti od požara i eksplozije.

    “Dnevno imamo 300 cisterni na Bijači. Kad dodamo cisterne koje iz Ploča idu za Srbiju i Crnu Goru, broj je još veći. Svaka cisterna ima četiri do šest komora – to je 1.200 do 1.800 komora za markiranje. Kako se to može napraviti u 24 sata, ja ne znam”, rekao je Bošković.

    On upozorava i da Pravilnik ima manjkavosti, jer nije definisano kako će se markirati cisterne sa ekološkim donjim punjenjem i željezničke isporuke pod visokim naponom.

    Kazne i godišnje korekcije cijena

    Pravilnik predviđa mogućnost godišnjeg korigiranja cijene markiranja u skladu sa inflacijom, kao i kazne za nepoštivanje:

    • 20.000 KM za dobavljače koji ne izvrše markiranje,
    • 5.000 KM za odgovorno lice,
    • 40.000 KM u slučaju ponavljanja prekršaja,
    • oduzimanje dozvole za rad nakon trećeg ponavljanja.

    Kazne su predviđene i za organizaciju koja vrši markiranje ukoliko izda netačan izvještaj ili potvrdu bez stvarnog izvršenja postupka.

    U dokumentaciji iz resornog ministarstva navodi se da su razlozi za donošenje pravilnika postojanje crnog tržišta goriva, gubici u budžetu i nenaplaćeni porezi.

    Istaknuto je da će markiranje “spriječiti stavljanje nekvalitetnih goriva na tržište, povećati poreske prihode, stvoriti jednake tržišne uslove, smanjiti emisije gasova i povećati povjerenje potrošača u kvalitet goriva”.

    Zenica
    overcast clouds
    8.8 ° C
    8.8 °
    8.8 °
    97 %
    1.4kmh
    99 %
    pet
    21 °
    sub
    22 °
    ned
    22 °
    pon
    16 °
    uto
    13 °