
Uprkos milijardama maraka uloženim u putnu infrastrukturu kroz kredite, grantove, posebne takse i budžetska izdvajanja, mreža puteva u Bosni i Hercegovini i dalje je među najlošijima i najopasnijima u regionu. Gužve, odroni, nesreće, konstantna kašnjenja i trom napredak – to je slika sa kojom se vozači svakodnevno suočavaju.
Dok se čini da novca nikada nije bilo više, konkretan napredak se teško vidi. Dionične ceste koje se grade godinama ostaju nedovršene, ključni projekti uporno kasne, a saobraćajne veze između kantona i entiteta često su ispod svakog standarda.
Koridor 5C – decenije gradnje, rezultati skromni
Najveći infrastrukturni projekat u državi, Koridor 5C, gradi se više od 15 godina, a i danas je izgrađeno tek nešto više od trećine. Obilježavanjem novih početaka radova i svečanim otvaranjima pojedinačnih dionica, građani se suočavaju s realnošću: rokovi se iznova pomjeraju, a tunel Prenj – ključni objekt na trasi – tek treba da se počne raditi.
„2014. smo imali plan da Koridor 5C završimo do 2021. godine, ali nećemo ga završiti ni do kraja ovog mandata“, priznao je premijer Federacije BiH Nermin Nikšić. Dodao je da se radi na projektovanju i eksproprijaciji za autoput Tuzla – Brčko – Orašje, ali da konkretnog napretka još nema. Tuzlanski kanton i dalje ostaje jedini bez ijednog kilometra autoputa.
Novo zaduženje – stara pitanja
U istom periodu, Narodna skupština RS nedavno je prihvatila odluku o novom zaduženju kod Svjetske banke u iznosu od 81,7 miliona eura. Iako se radi o novcu namijenjenom unapređenju putne infrastrukture, postavlja se pitanje: gdje završavaju sva ta sredstva?
Ministar transporta i veza RS, Zoran Stevanović, pojasnio je da će najveći dio ovog iznosa biti utrošen na izgradnju puta Foča – Šćepan Polje, dionice duge oko 15 kilometara, koja već godinama predstavlja „crnu tačku“ na mapi Balkana.
Korupcija – najveća prepreka
Ekonomistica Adisa Omerbegović Arapović kratko i jasno ukazuje na suštinu problema:
„Najveći problem je korupcija.“
Ova tvrdnja odzvanja posebno snažno kada se uzme u obzir količina međunarodnih kreditnih linija, grantova i domaćih nameta koji se decenijama slijevaju u infrastrukturu, a rezultati ostaju minimalni.
Sigurnost puteva: poboljšanja i bez milijardi
Dok vlade najavljuju nove milijarde i nove rokove, stručnjaci za saobraćaj ističu da je za sigurnost na cestama često dovoljno i jeftinije, ali sustavnije djelovanje.
„Treba početi od novog označavanja vertikalne i horizontalne signalizacije koja je zastarjela, zatim od analize preglednosti – mnoge nesreće dešavaju se zbog nepreglednih krivina obraslih vegetacijom“, upozorava stručnjak za saobraćaj Nikola Ćopić. Ističe da se sigurnost puteva može drastično poboljšati mjerama koje ne koštaju milione maraka.
Dok se entitetske vlade nastavljaju zaduživati i obećavati probijanje rokova „ovaj put bez kašnjenja“, vozači u BiH i dalje čekaju modernu, sigurnu i pouzdanu cestovnu mrežu. Put Foča – Šćepan Polje i dalje je sinonim za opasnost, Koridor 5C decenijama nedovršen, a Tuzlanski kanton odsječen od autoputne mreže.
Dok se krediti uzimaju, a rokovi pomjeraju, vozači i dalje čekaju bolje i bezbjednije puteve. Umjesto novih obećanja, traže rezultate i transparentno trošenje javnog novca.
Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.
