8.3 C
Zenica
More

    Ukupno podjela

    Posljednje objavljeno

    Usvojen zakon koji bi mogao biti ‘finansijska atomska bomba’ za Sarajevo i FBiH: Ovo bi nas dovelo u predbankrotno stanje

    Usvojen zakon koji bi mogao biti ‘finansijska atomska bomba’ za Sarajevo i FBiH: Ovo bi nas dovelo u predbankrotno stanje

    Ukoliko ostane sve kako je jučer Parlament FBiH usvojio, u Kanton Sarajevo ali i Federaciji BiH mogla bi odjeknuti jedna finansijska atomska bomba. Bar prema riječima delegata u Domu naroda FBiH Elmedina Konakovića.

    No, krenimo redom.

    Dom naroda FBiH jučer je usvojio Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji Bosne i Hercegovine, čiji su predlagači delegati Jasmin Duvnjak, Slađan Ilić i Ivo Tadić.

    Ovim zakonom bi se Sarajevu ukinuo tzv. ponder 2 te bi on iznosio 1,5. U suštini to je koeficijent na osnovu kojeg se raspoređuju porezi, pa zbog većeg pondera Sarajevo dobiva i najveći dio novca. Zato što je najveći grad, zato što je glavni grad…

    Kako je navedeno nakon što je usvojen ovaj Nacrt ovog zakona, Federalna vlada je zadužena da u roku od dva mjeseca predloži Parlamentu sveobuhvatne izmjene na tragu transparentne, pravične i ravnopravne raspodjele javnih prihoda u Federaciji BiH.

    Dakle, javna rasprava je 90 dana.

    Samom usvajanju prethodila je žustra rasprava delegata Jasmina Duvnjaka, koji je i jedan od predlagača zakona, i Elmedina Konakovića.

    Duvnjak je smatrao da će ovaj zakon ispraviti nepravde prema Tuzli, Zenici i drugom gradovima, dok je Konaković isticao da se radi o površnim izmjenama koje neće donijeti ništa.

    U jednom trenutku je on Duvnjaka nazvao nekompetentnim za ovu materiju i neznalicom te osporio zahtjev za širom javnom raspravom o Nacrtu pošto Duvnjak i supredlagači mijenjanju samo jedan član sadašnjeg zakona i dodaju tek još jedan, o vremenu stupanja na snagu izmijenjenog teksta.

    Kao prvi obrazlagač Nacrta danas na sjednici, Duvnjak je kazao da se uistinu radi o izmjeni samo jednog člana, ali suštinskoj, pa kao takva, može izazvati suprotstavljene argumente budući da je materija vrlo osjetljiva. Namjera je, po Duvnjakovim riječima, napraviti predloženim zakonom bar prvi korak ka reviziji cijelog sistema raspodjele javnih prihoda, a na koncu, dovesti do finansijske stabilnosti Federacije i njenih kantona te ravnomjernog regionalnog razvoja FBiH. Cilj je također otvoriti široku javnu raspravu o predloženom nacrtu kao početnom koraku ka ravnomjernijem i ravnopravnijem tretmanu svih građana Federacije u raspodjeli javnih prihoda njihovim sredinama budući da je aktuelni zakon rađen u posve drugačijim okolnostima, da je nerealan i nepravičan. U raspodjeli prihoda, čini uočljivu nepravdu, primjerice na štetu stanovnika Tuzlanskog kantona u odnosu na stanovnike Kantona Sarajevo, obrazložio je Duvnjak.

    “Ako se uzmu u obzir kriteriji za raspodjelu javnih prihoda u FBiH: broj stanovnika, površina kantona, broj učenika u osnovnim i srednjim školama, možemo konstatovati da koeficijent (ponder) dva u formuli na rashodovnoj strani Kantona Sarajevo, direktno i u dugom vremenskom periodu stvara nelogičnost, nepravdu u odnosu na građane Tuzlanskog kantona. Iako ima veći broj stanovnika, veću površinu, veći broj učenika u osnovnim i srednjim školama, sredstva koja po sadašnjem zakonu dobije Tuzlanski kanton po glavi stanovnika su svake godine gotovo dva puta manja od sredstava koje dobije Kanton Sarajevo, odnosno njegovi građani. Mogli bismo konstatirati da su u ovom slučaju, primjenom koeficijenta 2, obesmišljeni i kriteriji za raspodjelu pripadnosti javnih prihoda u FBiH koji se odnose na broj stanovnika, površinu kantona, broj učenika u osnovnim i broj učenika u srednjim školama. To faktički znači, a tako se i tumači u javnosti, da građanin koji živi na području Kantona Sarajevo (sa svojim potrebama i mogućnostima da ih ostvari kroz budžet) vrijedi dva puta više nego građanin Tuzlanskog kantona. Ova anomalija je najprimjetnija u slučaju Tuzlanskog kantona i Kantona Sarajevo, pa je stoga i navedena uobrazloženju”, naveli su predlagači.

    Stoga je njihova jedina a suštinska predložena izmjena u odnosu na sadašnju legislativu bila brisanje stava koji govori o navedenom ponderu za Kanton Sarajevo.

    No, ono što jeste problematično u ovom prijedlogu, što oni ne mijenja ništa suštinski. Sama promjena pondera, dok se ne promijene kriteriji raspodjele neće donijeti ništa više novca ni Tuzli ni Zenici niti bilo kojem drugom gradu.

    To smatra i Konaković. On je za Raport komentirao usvajanje Nacrta ovog zakona.

    “Dakle, ukoliko se ovo usvoji, ponder za Sarajevo će se sa dva smanjiti na 1,5. To znači od 100 do 150 miliona KM manje za Sarajevo. To znači predbankrotno stanje”, kaže Konaković za Raport.

    On ističe kako Tuzla realno gubi 40 miliona KM, ali da ovim izmjenama koje su predložene ne dobiva ništa.

    “Pa ostaju stari parametri. Ovim Tuzla neće biti nadomještena. Ovo je samo dobar pritisak na Vladu FBiH da na osnovu informacije koje ima pripremi zakon i nove kriterije. Na osnovu informacija Svjetske banke i drugih međunarodnih institucija o broju stanovnika, plaća, broju škola…”, navodi Konaković.

    “A ovo što guraju Zildžić (Salko, SDA-ov zastupnik u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH) i Duvnjak to je finansijska atomska bomba, ne samo za Sarajevo nego za Federaciju BiH”, ističe Konaković u izjavi za Raport.

    On na kraju ističe da je porazno da na raspravi o ovako važnom zakonu na sjednicu nisu prisustvovali premijer Fadil Novalić, ministrica finansija Jelka Miličević kao ni neko iz Porezne uprave FBiH.

    “Na ovaj zakon imate i negativno mišljenje Ministarstva finansija. Ali šta možemo očekivati od Zildžića i Duvnjaka, ljudi koji ne mogu naučiti napamet ono što im neko napiše!?”, zaključuje Konaković.

    Pratite nas i na Twitteru, Facebooku i Instagramu.

    Ukoliko ostane sve kako je jučer Parlament FBiH usvojio, u Kanton Sarajevo ali i Federaciji BiH mogla bi odjeknuti jedna finansijska atomska bomba. Bar prema riječima delegata u Domu naroda FBiH Elmedina Konakovića.

    No, krenimo redom.

    - Reklama -

    Dom naroda FBiH jučer je usvojio Nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji Bosne i Hercegovine, čiji su predlagači delegati Jasmin Duvnjak, Slađan Ilić i Ivo Tadić.

    - Reklama -

    Ovim zakonom bi se Sarajevu ukinuo tzv. ponder 2 te bi on iznosio 1,5. U suštini to je koeficijent na osnovu kojeg se raspoređuju porezi, pa zbog većeg pondera Sarajevo dobiva i najveći dio novca. Zato što je najveći grad, zato što je glavni grad…

    - Reklama -

    Kako je navedeno nakon što je usvojen ovaj Nacrt ovog zakona, Federalna vlada je zadužena da u roku od dva mjeseca predloži Parlamentu sveobuhvatne izmjene na tragu transparentne, pravične i ravnopravne raspodjele javnih prihoda u Federaciji BiH.

    Dakle, javna rasprava je 90 dana.

    Samom usvajanju prethodila je žustra rasprava delegata Jasmina Duvnjaka, koji je i jedan od predlagača zakona, i Elmedina Konakovića.

    Duvnjak je smatrao da će ovaj zakon ispraviti nepravde prema Tuzli, Zenici i drugom gradovima, dok je Konaković isticao da se radi o površnim izmjenama koje neće donijeti ništa.

    U jednom trenutku je on Duvnjaka nazvao nekompetentnim za ovu materiju i neznalicom te osporio zahtjev za širom javnom raspravom o Nacrtu pošto Duvnjak i supredlagači mijenjanju samo jedan član sadašnjeg zakona i dodaju tek još jedan, o vremenu stupanja na snagu izmijenjenog teksta.

    Kao prvi obrazlagač Nacrta danas na sjednici, Duvnjak je kazao da se uistinu radi o izmjeni samo jednog člana, ali suštinskoj, pa kao takva, može izazvati suprotstavljene argumente budući da je materija vrlo osjetljiva. Namjera je, po Duvnjakovim riječima, napraviti predloženim zakonom bar prvi korak ka reviziji cijelog sistema raspodjele javnih prihoda, a na koncu, dovesti do finansijske stabilnosti Federacije i njenih kantona te ravnomjernog regionalnog razvoja FBiH. Cilj je također otvoriti široku javnu raspravu o predloženom nacrtu kao početnom koraku ka ravnomjernijem i ravnopravnijem tretmanu svih građana Federacije u raspodjeli javnih prihoda njihovim sredinama budući da je aktuelni zakon rađen u posve drugačijim okolnostima, da je nerealan i nepravičan. U raspodjeli prihoda, čini uočljivu nepravdu, primjerice na štetu stanovnika Tuzlanskog kantona u odnosu na stanovnike Kantona Sarajevo, obrazložio je Duvnjak.

    “Ako se uzmu u obzir kriteriji za raspodjelu javnih prihoda u FBiH: broj stanovnika, površina kantona, broj učenika u osnovnim i srednjim školama, možemo konstatovati da koeficijent (ponder) dva u formuli na rashodovnoj strani Kantona Sarajevo, direktno i u dugom vremenskom periodu stvara nelogičnost, nepravdu u odnosu na građane Tuzlanskog kantona. Iako ima veći broj stanovnika, veću površinu, veći broj učenika u osnovnim i srednjim školama, sredstva koja po sadašnjem zakonu dobije Tuzlanski kanton po glavi stanovnika su svake godine gotovo dva puta manja od sredstava koje dobije Kanton Sarajevo, odnosno njegovi građani. Mogli bismo konstatirati da su u ovom slučaju, primjenom koeficijenta 2, obesmišljeni i kriteriji za raspodjelu pripadnosti javnih prihoda u FBiH koji se odnose na broj stanovnika, površinu kantona, broj učenika u osnovnim i broj učenika u srednjim školama. To faktički znači, a tako se i tumači u javnosti, da građanin koji živi na području Kantona Sarajevo (sa svojim potrebama i mogućnostima da ih ostvari kroz budžet) vrijedi dva puta više nego građanin Tuzlanskog kantona. Ova anomalija je najprimjetnija u slučaju Tuzlanskog kantona i Kantona Sarajevo, pa je stoga i navedena uobrazloženju”, naveli su predlagači.

    Stoga je njihova jedina a suštinska predložena izmjena u odnosu na sadašnju legislativu bila brisanje stava koji govori o navedenom ponderu za Kanton Sarajevo.

    No, ono što jeste problematično u ovom prijedlogu, što oni ne mijenja ništa suštinski. Sama promjena pondera, dok se ne promijene kriteriji raspodjele neće donijeti ništa više novca ni Tuzli ni Zenici niti bilo kojem drugom gradu.

    To smatra i Konaković. On je za Raport komentirao usvajanje Nacrta ovog zakona.

    “Dakle, ukoliko se ovo usvoji, ponder za Sarajevo će se sa dva smanjiti na 1,5. To znači od 100 do 150 miliona KM manje za Sarajevo. To znači predbankrotno stanje”, kaže Konaković za Raport.

    On ističe kako Tuzla realno gubi 40 miliona KM, ali da ovim izmjenama koje su predložene ne dobiva ništa.

    “Pa ostaju stari parametri. Ovim Tuzla neće biti nadomještena. Ovo je samo dobar pritisak na Vladu FBiH da na osnovu informacije koje ima pripremi zakon i nove kriterije. Na osnovu informacija Svjetske banke i drugih međunarodnih institucija o broju stanovnika, plaća, broju škola…”, navodi Konaković.

    “A ovo što guraju Zildžić (Salko, SDA-ov zastupnik u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH) i Duvnjak to je finansijska atomska bomba, ne samo za Sarajevo nego za Federaciju BiH”, ističe Konaković u izjavi za Raport.

    On na kraju ističe da je porazno da na raspravi o ovako važnom zakonu na sjednicu nisu prisustvovali premijer Fadil Novalić, ministrica finansija Jelka Miličević kao ni neko iz Porezne uprave FBiH.

    “Na ovaj zakon imate i negativno mišljenje Ministarstva finansija. Ali šta možemo očekivati od Zildžića i Duvnjaka, ljudi koji ne mogu naučiti napamet ono što im neko napiše!?”, zaključuje Konaković.

    Zenica
    overcast clouds
    8.3 ° C
    8.3 °
    8.3 °
    92 %
    2.8kmh
    100 %
    uto
    11 °
    sri
    13 °
    čet
    17 °
    pet
    13 °
    sub
    14 °